met
Thijmen de Vries – Company Fits
Sam van Berendonk – Palazzo Domburg
Ralph Bouwman – Bomont
Bram Morselt – Morselt Mode
Pim van der Ent – Seaside Oostkapelle
Op TMO zitten alleen modemeisjes, Doorn is saai en met een TMO-diploma kom je in de hoog-modische fashionindustrie terecht. Drie stellingen die we onder de loep nemen met 5 TMO-mannen die meer met elkaar gemeen hebben dan alleen een passie voor mode.
Thijmen trapt af: Ik ben Thijmen de Vries en mijn ouders hebben het bedrijf Company Fits. Wij produceren bedrijfskleding voor verschillende branches. Denk aan de gezondheidszorg en de automotive-sector. Het is een misvatting dat je op TMO alleen over hoog-modische fashion leert, bedrijfskleding is ook een onderdeel van de modebranche. En niet zo’n kleintje ook, want de corporate fashionmarkt is giga! Ik denk dat mijn toekomst in het familiebedrijf ligt, hoewel ik na mijn studie eerst wil rondneuzen bij andere bedrijven en dan het liefst in de business-to-businessmarkt. Ik hou namelijk van volume, 100.000 witte t-shirtjes laten produceren bijvoorbeeld. Dat vind ik veel interessanter en uitdagender dan high-end mode.”
Wie op termijn wellicht ook het bedrijf van zijn ouders wil overnemen, is Sam van Berendonk. Sam kwam op TMO terecht via zijn broer Boris die recent afstudeerde. “Mijn ouders hebben het fashion- en lifestylebedrijf Palazzo Domburg, een begrip in Zeeland. Mijn broer Boris ging naar TMO en was zo enthousiast dat ik hem achterna ben gegaan. Misschien dat we ooit samen de zaak van mijn ouders gaan overnemen, maar ik wil er ook iets naast blijven doen. Net als Boris, hij werkt in een agentschap, maar is ook ondernemer. Maar even los van wat ik later met mijn BBA-diploma ga doen, wil ik nu vooral genieten van mijn tijd op TMO en in Doorn. Ik heb serieus nog nooit zoveel vrienden gehad.”
Zeeland is goed vertegenwoordigd onder de heren, want ook Ralph Bouwman en Pim van der Ent komen er vandaan. “Wij drieën kennen elkaar inderdaad vanuit Zeeland en via onze ouders”, vertelt Ralph. “En zodoende zijn we ook met elkaar op TMO gekomen. Ik wel met een kleine omweg, want na de havo ben ik eerst economie gaan doen aan de Hogeschool Zeeland, maar toen toch geswitcht naar TMO. Ook vanuit de gedachte dat ik later het bedrijf van mijn ouders in ga (Bomont, red.). TMO is de ideale studie om een bedrijf over te nemen”.
Ook Pim deed eerst een andere studie. “Ik heb commerciële economie in Amsterdam en in Tilburg gestudeerd en na het behalen van mijn P ben ik naar TMO overgestapt. Het grootschalige van Amsterdam en Tilburg trok mij helemaal niet. Door mijn ouders die ook een modebedrijf hebben – Seaside Oostkapelle – kwam ik in aanraking met TMO. Na een meeloopdag ben ik gezwicht.
Het leukste hier? Het studentenleven natuurlijk! Omdat TMO in Doorn zit, wordt dat écht onderschat. Na Amsterdam en Tilburg kan ik toch wel zeggen dat Doorn het leukst is. Je loopt hier gewoon bij iedereen binnen. Als er ergens een feestje is, appen we met elkaar en binnen no time is het gezellig. We zijn met elkaar een heel hechte en sociale club. Niet alleen door de feestjes, maar vooral omdat we dezelfde interesse delen. Als je een oud-TMO’er tegenkomt, ben je als het ware meteen vrienden. Het is een soort way of life.”
Tukker Bram Morselt voelt zich dan ook absoluut geen vreemde eend in de bijt tussen de Zeeuwen. “Wat Pim zegt, klopt helemaal. TMO is one big family, zonder klef te zijn. Iedereen helpt elkaar en – superbelangrijk! – je kan hier jezelf zijn. Ondanks dat de focus op fashion ligt, is het toch vooral een businessopleiding. Je wordt klaargestoomd voor een commerciële managementfunctie, en dat vind ik heel tof. Voor mij is het al duidelijk dat ik het familiebedrijf Morselt Mode ga overnemen. Wat mijn plannen zijn met het bedrijf, leer ik hier op school en vanuit mijn dispuut. Denk aan technologie, digitalisering en natuurlijk duurzaamheid. Wij zijn de generatie die de duurzaamheidsambitie en -noodzaak verder vorm moeten gaan geven. Hoe? Ik denk dat we nog meer toe moeten naar een combi van basics met hoog-modische items. Denk aan de terugkeer van de klassieke jeans waar je jarenlang mee doet. Kleding is niet per se vervuilend, fast fashion wel.”