TMOment Liselotte Ebbers | Vedder & Vedder

Stage lopen op de afdeling Marketing, ondertussen verder kijken in dat bedrijf en er dan achter komen dat je pas echt blij wordt van e-commerce. Liselotte Ebbers deed het en is na haar studie op TMO ‘blijven hangen’ bij haar stagebedrijf.

Wie is Liselotte Ebbers en wat doet ze?
“Ik ben oud-student van TMO waar ik twee jaar geleden ben afgestudeerd en ik ben 23 jaar. Ik werk als E-commerce Representative bij Vedder & Vedder, genoemd naar de tweeling Anne en Esther Vedder, oprichters en eigenaressen.

Wat heb je sinds TMO gedaan?
Eigenlijk ben ik na mijn stage bij Vedder & Vedder nooit meer weggegaan bij dit bedrijf. Mijn stage heb ik gedaan bij de afdeling Marketing, want dat wilde ik heel graag. Tijdens mijn stageperiode kwam ik in aanraking met e-commerce en merkte ik dat ik dat eigenlijk nóg leuker vond.

Hoe ben je bij Vedder & Vedder terechtgekomen?
Ooit heb ik mijn moeder voor haar vijftigste verjaardag een gepersonaliseerd sieraad gegeven van Vedder & Vedder. Eigenlijk was het voor mij toen al duidelijk dat ik de accessoires-kant op wilde. Ik vond kleding ook altijd heel leuk, maar tijdens mijn studie op TMO ontdekte ik toch mijn voorliefde voor sieraden. Het is superleuk om voor zo’n jong bedrijf te werken. Ik krijg hier echt de kans om mezelf te ontwikkelen en te doen waar mijn passie ligt.

Wat zijn jouw taken?
Mijn takenpakket is heel breed. In principe ben ik verantwoordelijk voor alles wat er op de webshop gebeurt. Belangrijkste zaken hierbij zijn conversie-optimalisatie en de user experience. Ik moet ervoor zorgen dat mensen daadwerkelijk tot aankoop overgaan. Dat doe ik bijvoorbeeld door de navigatie van de webshop zo duidelijk mogelijk te maken.  Met de afdeling Marketing werk ik nog steeds nauw samen. Zij zorgen in overleg met mij voor de teksten en de juiste beelden bij de items. Er komt  heel veel kijken bij het goed inrichten en presenteren van een webshop. De lancering van een collectie, het klaarzetten van alle items achter de schermen op de webshop en het uiteindelijk live gaan ervan. Alles moet kloppen. Ik leg het wel eens zo uit: Marketing trekt de klanten naar de webshop en daarna begint mijn werk. Voor mij is de uitdaging dat mensen als ze nog twijfelen tóch gaan kopen.

Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
In mijn tijd op TMO was er nog niet heel veel aandacht voor e-commerce. Logisch natuurlijk, want dat vakgebied stond nog behoorlijk in de kinderschoenen. Sinds corona heeft dat een enorme vlucht genomen. De ontwikkelingen volgen elkaar heel snel op en steeds komen er weer nieuwe tools bij. Er zal nu dan ook veel meer aandacht voor e-commercie zijn binnen de opleiding. Uiteraard heb ik wel heel veel gehad aan andere vakken, het meeste wel aan Marketing. Verder hebben de lessen over arbeidsrecht me goed geholpen. Heel handig om te weten wat er allemaal wel of niet in een contract dient te staan. Niet alleen voor mijn eigen contract, maar ook voor het contract dat ik met stagiaires afsluit. Door de financiële vakken heb ik geleerd hoe ik conversies kan bereiken en hoe ik omzet en targets moet berekenen. Misschien niet mijn favoriete vak, maar wel een vak dat ik heel hoog heb staan, is Personal Development. Hierbij ben ik te weten gekomen hoe ik functioneer in een team, hoe ik zelf werk en leerde ik om je eigen functioneren te evalueren en hierop te reflecteren.

Wat is je leukste herinnering aan TMO?
Mag ik er echt maar eentje noemen?! Mijn hele tijd op TMO was gewéldig. Ik zou het zó weer overdoen. Het voelt echt als een familie, zo in Doorn. Het leukste daarvan vond ik wel de kroegavonden op maandag. Met elkaar op die manier de week beginnen en dan de volgende ochtend weer met elkaar ‘fris en fruitig’ in de les zitten. Ik was ook voorzitter van damesdispuut Ladyroy, wat erg leuk was.

Wat betreft school zelf, heb ik de beste herinneringen aan het Trend Event, waarbij je creatief gaat kijken naar nieuwe trends. Het is een van de eerste projecten waarbij je met studenten van andere klassen word gehusseld. Als ‘sociaal dier’ vond ik dat geweldig. Ook de inkoopreis naar Macedonië vond ik interessant. Hoewel ik niet de inkoopkant op ben gegaan, is het waardevol om te weten hoe het hele inkoopproces gaat en wie en wat daar allemaal bij komt kijken.

Waarom heb je destijds eigenlijk gekozen voor TMO?
Na mijn middelbare school wist ik totaal niet welke studie ik wilde gaan doen. Ik ben toen een jaartje naar de Lynn University in Amerika gegaan, omdat je hier zelf je vakkenpakket kon bepalen. Ik koos voor uiteenlopende vakken zoals psychologie, maar ook mode. Na dat jaar wist ik dat ik naar TMO wilde. Mijn verwachtingen zijn zéker uitgekomen. De medestudenten, de docenten én de lessen: het was allemaal even leuk!

In welke mate ben je nog verbonden aan TMO?
Sowieso zie ik mijn dispuut nog wekelijks. Daarnaast heb ik contact met de huidige lichting van Ladyroy die mij af en toe om advies vraagt. Verder heb ik vorig jaar mijn verhaal mogen houden op de Introductiedag van TMO.

Wat zou jouw tip zijn voor huidige studenten?
Het is super waardevol om een stage te zoeken bij iets wat je heel leuk vindt of in elk geval denkt te vinden. Kijk tijdens je stage wel verder in het bedrijf wat er nog meer gebeurt waar je misschien zelf ook wel heel blij van zou worden. Zo is het bij mij ook gegaan: door mijn stage bij Marketing kwam ik in aanraking met e-commerce en ontdekte zo dat daar uiteindelijk mijn passie ligt.”

Brochure
Open dag
Proefstuderen