TMOment met Yanissa en Noëlle | NO-YA the Brand

Dikke vriendinnen zijn het: Yanissa en Noëlle. Ze leerden elkaar kennen op TMO en zijn vanaf ‘dag twee’ onafscheidelijk. Nadat ze beiden na TMO onafhankelijk van elkaar diverse ervaringen opdeden, zijn ze samen aan hun droom begonnen: een eigen fashion brand. Met als naam – hoe kan het ook anders – NO-YA The Brand.

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

“Wij zijn dus Yanissa van den Eng en Noëlle Weering en wij hebben sinds dit jaar ons eigen fashionbedrijf in bijzondere lingerie: NO-YA The Brand.

Wat hebben jullie sinds TMO gedaan?

YA: “Nadat ik mijn afstudeerstage bij Heidi Klein in Londen had afgerond, wilde ik heel graag in die stad blijven. Toen ik te horen kreeg dat er bij Heidi Klein geen functie vrij was, heb ik aangeboden om vrijwillig te komen werken. Zó graag wilde ik er blijven. Na twee maanden kreeg ik een baan als productie-assistente. Toen in 2020 corona uitbrak viel er veel werk weg. Inmiddels had ik ervaring in zowel productie als development en mocht ik blijven.”

NO: “Ik heb mijn studie op TMO wegens privéomstandigheden niet afgemaakt en ben daarna naar de USA gegaan om mijn Engels te verbeteren en het campusleven te ontdekken. Aansluitend ben ik een studie Food Innovation gestart aan de HAS in Den Bosch. Na anderhalf jaar kwam ik er definitief achter dat ik meer een doener ben dan een leerder en ben ik gaan werken bij I AM waar ik me bezig hield met de complete branding van merken. Daar heb ik ontzettend veel geleerd.”

Waarom zijn jullie een onderneming in lingerie begonnen?

“Eigenlijk hebben we altijd al gezegd dat we ‘ooit’ samen iets zouden gaan beginnen. Na corona hebben we de knoop doorgehakt. We hebben bewust gekozen voor een gespecialiseerd product. Noëlle: ”Ik was altijd al geïnteresseerd in lingerie, omdat mijn oma hier een winkel in had. Ik wilde het alleen wel anders doen dan dat saaie wit, zwart of ‘huidskleur’. Yanissa: “Ik vond lingerie kopen altijd verschrikkelijk, vooral ook om die reden. Daarom maken wij lingerie die aantrekkelijk is voor jonge meiden en vrouwen.”

Wat is er zo leuk aan ondernemen?

“Alles!”, roepen de dames in koor. “Je kunt je eigen visie uitdragen en bent zelf voor alles verantwoordelijk. Op het moment dat alles lukt wat je had bedacht, geeft dat absoluut een euforisch gevoel. Het meest spannende moment was de lancering van onze website, op de voet gevolgd door het moment dat de eerste bestelling binnenkwam van een onbekende. Toén hadden we echt zoiets van YES het is gelukt!

NO: “Ik ben de creatieveling en houd me daarnaast bezig met de marketing en branding.”

YA: “De hele productontwikkeling en alle financiële zaken liggen op mijn bordje. Zo vullen we elkaar echt perfect aan.”

Wat komt er allemaal bij kijken dat jullie niet hadden verwacht?

Allerlei kleine en grotere dingen. Iets wat we echt goed hebben moeten regelen en waar we van tevoren niet bij stil hadden gestaan is ‘wat gebeurt er als er iets met ons niet goed gaat?’ We hebben dit heel goed juridisch moeten vastleggen met een onafhankelijke derde die op zo’n moment knopen kan doorhakken. Uiteraard hopen we die nooit nodig te hebben. Verder kun je in onze podcasts horen waar we ons allemaal mee bezighouden in onze onderneming.”

Hoe heeft TMO jullie voorbereid op het ondernemerschap?

NO: “Het allerbelangrijkste voor mij is de zelfontwikkeling die ik dankzij TMO heb doorgemaakt. Ik kwam echt als een muurbloempje binnen en heb in die twee jaar een enorme boost gekregen. Zonder dat was het me echt niet gelukt om nu zo vol zelfvertrouwen een eigen bedrijf te hebben.”

YA: “Dat geldt voor mij ook en daarbij is het superbelangrijk dat TMO zo’n brede opleiding is. Je leert er echt alle facetten van de fashionbranche kennen. Je hebt soms wel vakken die je minder goed liggen, maar ik ben toch blij dat ik die gehad heb. Ik heb daar nu heel veel profijt van.”

Wat is jullie leukste herinnering aan TMO?

“Wat de inhoudelijke kant betreft zijn dat toch wel de projecten geweest. Je krijgt telkens een andere functie en werkt ook samen met studenten die je nog niet kent. We probeerden wel als het even kon samen in hetzelfde project mee te draaien. Daarnaast hebben we heel goede herinneringen aan de studentenvereniging Changeant. Noëlle heeft nog in het bestuur gezeten en het was superleuk dat bijna alle medestudenten ook in Doorn woonden. Je hele week was door de lessen én door de activiteiten van Changeant helemaal volgepland. Daardoor ben je al gewend aan een ritme en is de overgang naar het werkzame leven heel natuurlijk.

We komen niet meer fysiek op TMO, maar hebben wel veel contact met mensen van school. Je komt ze overal tegen in dit wereldje en het is heerlijk om af en toe eens te sparren met een oud-TMO’er. Iedereen wil elkaar altijd helpen.”

Waarom heb jullie destijds eigenlijk gekozen voor TMO?

YA: “Het is voor mij een heel bewuste keuze geweest. Als tiener ging ik in de zomervakantie al met mijn moeder mee op inkoop voor haar kinderkledingwinkel. In 2-havo wist ik al dat ik de modekant op wilde en dan niet de creatieve kant, maar juist de businesskant. Toen ik TMO leerde kennen wist ik het zeker: dit is wat ik ga doen na de havo.”

NO: “In tegenstelling tot YA ben ik wel creatief. Daarnaast vond ik fashion altijd interessant. Aanvankelijk dacht ik dus dat ik naar een creatieve opleiding wilde, maar na een bezoek daar aan een Open dag wist ik ‘die school past totaal niet bij mij’. Mijn vader gaf me de tip om eens bij TMO te gaan kijken. Na een Open dag en de meeloopdagen op TMO wist ik het heel zeker: dít is wél de school voor mij!”

Wat zijn jullie tips voor huidige studenten of scholieren die op zoek zijn naar een vervolgopleiding?

NO: “Gewoon DOEN! Maak jezelf hard voor wat je echt wil doen en trek je niet teveel aan van wat mensen in je omgeving ervan vinden.”

YA: “Zeg overal ‘ja’ op bij TMO. Volg vooral ook de lessen die je in eerste instantie wat minder leuk of interessant vindt. Geloof me, je krijgt er later absoluut geen spijt van!”

Wil je meer TMOment? Lees dan hier het verhaal van Lotte over haar job bij HEMA.

Brochure
Open dag
Proefstuderen