Dat TMO een heel brede managementopleiding is, bewijst Marijn Puplichuizen. Aanvankelijk wilde ze de mode in, maar gaandeweg kwam ze er achter dat ze in de marketing nog meer haar ei kwijt kan. En dat ze dan ‘wat langer’ over de opleiding heeft gedaan dan de gemiddelde student, is achteraf gezien helemaal niet zo erg.
Wie ben je en wat doe je?
‘Mijn naam is Marijn Puplichuizen, ik woon in Angeren en ben 28 jaar oud. Vier jaar geleden ben ik – eindelijk – afgestudeerd van TMO en inmiddels werk ik als zelfstandig recruitment marketeer.
Wat heb je sinds TMO gedaan?
Laat ik eerst vertellen wat ik deed tijdens mijn studie. Ik ben namelijk voor mijn stage naar Australië gegaan. Dat was een sales en marketing stage bij Kent & Lime. De bedoeling was dat ik daarna mijn scriptie zou schrijven, maar dat lukte me maar niet. Terug in Nederland kwam ik er namelijk al snel achter dat ik weer naar Australië wilde. Dat heb ik gedaan en na een jaar ben ik nog zes maanden gaan reizen door Azië. Weer in Nederland vond ik een baan bij een confectieatelier en voelde ik niet zo de noodzaak om mijn scriptie te schrijven. Uiteindelijk ben ik last minute toch maar die scriptie af gaan maken, want ik wilde natuurlijk wel heel graag mijn diploma hebben. Ik kwam er na een klein jaar achter dat ik bij het confectieatelier onvoldoende mijn creativiteit kwijt kon. Daarop kwam ik in contact met marketingbureau Raket waar ik alle vrijheid en het vertrouwen kreeg voor mijn creativiteit. Ik heb er geautomatiseerde marketingsystemen voor ondernemers ontwikkeld.
Waarom heb je gekozen voor een bestaan als zelfstandige?
Door mijn werk bij Raket kreeg ik zoveel vertrouwen dat ik de sprong waagde om zelfstandig te worden. Die stap zette ik trouwens niet zomaar een-twee-drie, hoor. Het eerste half jaar kreeg ik de kans om het te combineren met mijn baan in loondienst. Inmiddels ben ik alweer tweeënhalf jaar de trotse eigenaar van Naburig, een bureau voor recruitment marketing. Wij zijn nadrukkelijk géén recruiters, maar zijn de schakel tussen een werkgever en potentiële werknemers. We houden ons bezig met thema’s zoals employer branding en job marketing.
Wat zijn jouw taken binnen het bedrijf?
Sinds een jaar heb ik een businesspartner gevonden in Sanne. Zij was al een tijdje mijn sparringpartner en het was al snel een logische stap om te gaan samenwerken. Wij helpen ondernemers in sectoren waar het lastig is om aan personeel te komen, zoals de zorg, techniek en het onderwijs. Wij focussen ons op de latent werkzoekende, omdat deze om een andere benadering vraagt dan een actief werkzoekende. Wij schrijven vacatureteksten voor de specifieke kandidaat en zorgen door middel van recruitment campagnes dat de vacature de gewenste doelgroep bereikt. Ons doel is om potentiële kandidaten te enthousiasmeren voor een werkgever, zodat kandidaten solliciteren voor de werkgever en niet alleen voor een salaris of een auto van de zaak. Sanne en ik hebben niet echt een strakke taakverdeling, maar zij doet vooral het grafische en ik het contentdeel. De acquisitie doen we allebei.
Hoe heeft TMO je voorbereid op het werk dat je nu doet?
Het is een groot voordeel dat TMO breed georiënteerd is. Bij het confectieatelier heb ik veel gehad aan de lessen over productkennis. Voor het werk dat ik nu doe, zijn de lessen marketing en e-commerce goed geweest.
Wat is je leukste herinnering aan TMO?
Ik heb aan TMO sowieso een fijn groepje mensen overgehouden waar ik nog altijd contact mee heb. Zelf heb ik niet echt deelgenomen aan het studentenleven, maar ik heb er wel een grote diversiteit aan mensen ontmoet. Dat vond ik heel fijn. Doordat ik uit een klein dorp kwam, was ik het ‘grotestadsleven’ niet echt gewend. Het heeft mijn venster op de wereld absoluut vergroot en daar word ik nog iedere dag een rijker mens van.
Waarom heb je destijds gekozen voor TMO?
Ik had eerst een jaar kunstacademie gedaan, maar dat sloot niet aan op mijn toekomstbeeld. Daar was alles, maar dan ook alles gericht op het creatieve. Maar ja, er moet uiteindelijk ook wel geld verdiend worden, dacht ik. Bij TMO vond ik de ideale combinatie van de businesskant en mijn interesse in mode. Ook de kleinschaligheid sprak mij, als ‘provinciaaltje’, heel erg aan.
Heb je nog een advies voor huidige studenten of net afgestudeerden?
Laat je niet leiden door te denken dat je met TMO per se iets in de mode moet gaan doen. De opleiding is zo breed, dat je er ook in andere disciplines veel aan hebt. Laat je vooral inspireren door wat er nog meer mogelijk is. Enne… ik zou er niet zo lang over doen als dat ik gedaan heb, haha.’