Persoonlijke aandacht en coaching bij TMO: “We kennen onze studenten écht.”

Barbara Muhs

Barbara Muhs werkt al 25 jaar bij TMO en heeft ondertussen verschillende rollen vervuld: docent Duits, Personal Leadership, businesscommunicatie, tutor én coach. Ze vertelt hoe TMO zich onderscheidt door de intensieve, persoonlijke begeleiding die studenten krijgen.

Kun je jezelf even voorstellen?

“Ik ben Barbara Muhs en werk inmiddels al 25 jaar bij TMO. Ik begon hier ooit als docent Duits, nadat ik vanuit een intensieve achtergrond in de hulpverlening een carrièreswitch maakte. Inmiddels geef ik Personal Leadership, businesscommunicatie, en ben ik actief als tutor en coach.”

Hoe ben je van docent naar coach gegaan?

“Dat begon ongeveer 10 jaar geleden. We merkten dat veel studenten kampten met faalangst. Samen met een collega besloot ik me verder te specialiseren in coaching. Inmiddels begeleid ik studenten persoonlijk bij stress, faalangst, zelfvertrouwen en andere persoonlijke uitdagingen die hun studie beïnvloeden.”

Wat maakt de persoonlijke begeleiding bij TMO zo uniek?

“Bij TMO draait alles om persoonlijke aandacht en betrokkenheid. Je hebt als student een vaste tutor waarmee je intensieve gesprekken voert. In die gesprekken bespreek je alles: van je talenten en motivatie tot persoonlijke dromen en uitdagingen. Omdat wij kleinschalig zijn, kennen docenten en studenten elkaar goed. Die vertrouwdheid zorgt ervoor dat je makkelijk bij elkaar terecht kunt, zowel formeel als informeel.”

Hoe ziet de begeleiding vanuit een tutor eruit?

“Als tutor heb ik individuele gesprekken met studenten waarin we uitgebreid ingaan op hoe het met ze gaat. We bespreken bijvoorbeeld hoe ze hun studie combineren met het studentenleven, en hoe ze omgaan met eventuele heimwee of onzekerheid. Daarnaast zie ik studenten regelmatig in groepsverband tijdens de Personal Professional Development lessen, waardoor ik goed zicht heb op hoe ze functioneren binnen de groep. Als er iets speelt, kunnen ze altijd extra afspraken maken, buiten de reguliere contactmomenten om.”

Wat houdt jouw coaching precies in?

“Als coach help ik studenten die worstelen met faalangst, stress, onzekerheid, en persoonlijke problemen die hun studie beïnvloeden. We starten met een uitgebreide intake waarin we doelen stellen, zoals beter omgaan met stress of het verbeteren van zelfvertrouwen. We werken onder andere met het ‘RET-model’, waarbij we gedachtes analyseren die bijvoorbeeld. faalangst, stress of onzekerheid veroorzaken. Aan elk gevoel gaat namelijk een gedachte vooraf. Meestal kloppen die gedachtes niet. Vervolgens kijken we naar gedachten die wel kloppen. Die zijn vrijwel altijd positiever, en dus word je gevoel ook positiever.”

Kun je een concreet voorbeeld geven van een student die flinke stappen heeft gezet dankzij coaching?

“Ik heb bijvoorbeeld een student begeleid die worstelde met een groot gebrek aan zelfvertrouwen en moeite had met presentaties. We hebben gewerkt aan het zelfbeeld en voorbereid hoe die student een belangrijk gesprek met zijn ouders kon aangaan over hun verwachtingen en zijn gevoelens daarbij. Na dit gesprek verminderde de druk enorm, waardoor presentaties beter gingen en stress flink afnam.”

Wat zijn veel voorkomende uitdagingen bij studenten?

“Veel studenten worstelen met faalangst en stress rondom tentamens. Ook het vinden van aansluiting, omgaan met sociale druk, en onzekerheid over de studie en de toekomst komen vaak voor. Daarnaast zijn er studenten die kampen met ADHD, dyslexie, of zelfs chronische ziektes. Wij bieden een breed scala aan ondersteuning, en indien nodig verwijs ik door naar gespecialiseerde hulp.”

Tot slot, wat wil je studenten meegeven?

“Durf om hulp te vragen. Het is normaal om tegen dingen aan te lopen en je hoeft dat niet alleen te doen. Bij TMO staan we altijd klaar om je persoonlijk te begeleiden en ondersteunen, want wij kennen onze studenten écht.”

Heb jij een hulpvraag en wil je begeleid worden door Barbara? Stuur haar dan een e-mail muhs@tmo.nl

Brochure
Open dag
Proefstuderen