In het laatste jaar van de bacheloropleiding aan TMO Fashion Business School doen studenten onderzoek naar de toepasbaarheid en implementatie van businessinnovaties voor opdrachtgevers binnen de fashion- en lifestylebranche. Zo hebben Faye Noordam en Agnes Westerdijk recentelijk hun afstudeerscriptie afgerond en de resultaten gepresenteerd aan hun beoordelaars en opdrachtgever.
Onderzoek voor lingeriemerk Gigi Jolie
Faye en Agnes voerden hun onderzoek uit voor Alissa Askander, medeoprichter van het beginnende lingeriemerk Gigi Jolie, dat in hert voorjaar van 2025 gelanceerd wordt. Hun onderzoek richtte zich op verschillende duurzame productiemethodes, zoals pre-order, on-demand en made-to-measure. Bij deze methodes start de productie pas na het plaatsen van een bestelling.
“Ons doel was om te achterhalen hoe bereid de doelgroep is om te wachten op hun bestelling,” legt Faye uit. “We onderzochten hoelang klanten bereid zijn te wachten, hoeveel zij hiervoor willen betalen en of ze een meerprijs acceptabel vinden. Door op deze manier voorraad te minimaliseren, kunnen restvoorraden worden voorkomen, wat beter is voor het milieu.”
Conclusies en advies
Uit hun onderzoek bleek echter dat de huidige wachtbereidheid van consumenten niet aansluit bij de benodigde productietijden. Agnes vertelt: “De kloof tussen wat de consument wil en wat haalbaar is, is op dit moment te groot. Voor nu is het concept dus niet haalbaar, maar dat kan veranderen naarmate het merk meer bekendheid krijgt.”
Het duo heeft daarom een alternatief voorgesteld: wholesale. “Retailers kunnen lingerie inkopen, bijvoorbeeld twee keer per jaar of via capsulecollecties,” legt Faye uit. “Op basis van deze inkopen kan productie pas van start gaan, wat langere wachttijden mogelijk maakt zonder de eindconsument hier last van heeft.”
Als eindproduct hebben ze een uitgebreid brandbook opgeleverd. “Het brandbook is multifunctioneel,” licht Agnes toe. “Het bevat de hele collectie, merkwaarden en persona’s. Het is zowel voor intern gebruik – zoals inkoop, marketing en productontwikkeling – als extern gebruik bij sales en wholesale.”
Leerervaringen
Het onderzoekstraject bood Faye en Agnes veel nieuwe inzichten. “We hebben veel geleerd over vraag gestuurde productie,” vertelt Agnes. “Dat was een onderwerp waar we tijdens de studie niet veel mee bezig zijn geweest, maar nu hebben we er diep in kunnen duiken.”
Ook de samenwerking tussen de twee verliep soepel. “De samenwerking kan een project maken of breken, en bij ons ging het heel goed,” zegt Agnes. “We hadden eerder al samengewerkt en kozen bewust voor elkaar als scriptiepartners. We vulden elkaar goed aan en hadden duidelijke afspraken.”
Daarnaast vonden ze het contact met de opdrachtgever leerzaam. “We leerden dat direct bellen vaak beter werkt dan mailen,” zegt Faye. “Ook de interviews en het actief betrokken zijn bij de opbouw van het merk waren enorm leerzaam.”
Tips voor toekomstige scriptieschrijvers
Aanstaande scriptiestudenten geven Faye en Agnes graag wat advies mee:
- Kies een goede scriptiepartner, iemand met wie je eerder succesvol hebt samengewerkt.
- Maak duidelijke afspraken en communiceer helder met elkaar.
- Houd je opdrachtgever regelmatig op de hoogte van de voortgang van het onderzoek.