TMOment Alexandra Warmerdam | passie voor paarden en mode

De productiekennis die TMO je bijbrengt, is geschikt voor alle soorten mode: van ready-to-wear, tot bedrijfskleding en zelfs sportmode! We spraken oud-student Alexandra over haar passie voor paarden en haar eigen merk Appliqué Amsterdam.

Wil je jezelf even voorstellen?

‘Hi, ik ben Alexandra Warmerdam! Momenteel woon ik in Alkmaar, maar ik ben opgegroeid in Duitsland in de plaats Oldenburg. In mijn vrije tijd ben ik bij mijn paard ‘Qing’ te vinden. Een Spaanse hengst van 4 jaar oud. Mijn passie voor paarden zat er al vroeg in, niet gek want ik ben opgegroeid in een omgeving met heel veel paarden. Ook mode is iets wat mij vanaf jongs af aan bezighoudt. Ik kwam op het idee om deze twee passies met elkaar te combineren en hieruit ontwikkelde zich, na heel veel werk en inspanning, het merk Appliqué Amsterdam. Echte mode voor ruiter en paard, waarbij klassiek Frans design gecombineerd wordt met Nederlandse innovatie en een Duitse kwaliteitsstandaard.’

Hoe ben je bij TMO terecht gekomen?

‘Ik was bijna klaar met mijn middelbare school in Duitsland toen ik al vrijwel zeker wist dat ik de mode in wilde gaan. Op het moment dat mijn tante uit Nederland over TMO vertelde, klonk dat als dé perfecte opleiding voor mij. Na een bezoek aan de open dag was ik verkocht.’

Wat ben je na TMO gaan doen? En wat doe je nu precies?

‘Toen ik klaar was met TMO, was mijn plan om in de modebranche te gaan werken. Echter zaten wij toen in lockdown, waardoor het vinden van een baan in de modebranche best lastig bleek te zijn. De modebranche had het namelijk flink te verduren in deze periode, terwijl de paardensport- en fietsbranche juist een sprong maakten. Ik heb toen besloten om in de fietsbranche te gaan werken als International Business Development Manager. Echter bleef het idee van een eigen bedrijf hangen en miste ik een creatief aspect in mijn werk, waardoor ik het ontwerpen weer ben op gaan pakken. Uiteindelijk heb ik mijn eigen bedrijf opgezet. Toch verliep alles mede door de corona wel een stuk langzamer dan gepland en ging er tijd overheen voordat ik het perfecte sample had gevonden, waardoor ik uiteindelijk in juni live ben gegaan met Appliqué Amsterdam.’

Hoe combineer je jouw baan met je eigen bedrijf?

‘Naast mijn fulltime baan in de fietsbranche, ben ik in mijn vrije tijd veel bezig met het  verder ontwikkelen van mijn bedrijf. Ik heb geen personeel in dienst, maar ik krijg wel hulp van mijn vriend en mijn stalvriendinnen. Mijn vriend helpt mij onder andere bij IT-zaken en mijn stalvriendinnen staan bijvoorbeeld model bij fotoshoots.’

Hoe ben je op het idee gekomen om in de ruitermode een onderneming te starten? En kun je uitleggen waarom het voor jou zo’n interessante branche is?

‘Tijdens mijn jaren tussen de paarden ontdekte ik dat de (Duitse) paardenkleding een goede kwaliteit heeft, maar dat het design vaak wat minder mooi is. Ik dacht ‘Dit kan anders!’. Hoe tof zou het zijn om een merk op te zetten waarbij ik producten verkoop van Duitse kwaliteit en hier een wat verfijnder, Frans design aan toevoeg? En zo ontstond mijn idee om een eigen merk op te zetten. Ook mijn achtergrond van TMO, mijn liefde voor mode en paarden en mijn ondernemersbloed kwamen hierin mooi samen.’

Is het een grote markt? Er zijn al best wat grote merken voor ruitermode.

‘De paardenbranche is een grote en groeiende markt, ook internationaal gezien. Tijdens corona heeft de branche een sprong gemaakt, wat flink te zien is qua concurrentie. Toch denk ik mijn merk zich zeker onderscheidt op het gebied van kwaliteit en design. Ook het feit dat ik zowel uit de mode kom en verstand heb van paarden, werkt in mijn voordeel. Ik zeg altijd: ‘Je hebt paardenmensen die mode maken en je hebt mensen uit de mode die paardenspullen maken.’ Daar zit wel degelijk verschil tussen, want je weet pas wat fijn is als je het zelf ook gebruikt. Verder zijn de producten ook in het dagelijks leven te dragen. Het idee dat ruiterkleding alleen op stal gedragen kan worden, vind ik niet meer van deze tijd.’

Test je eerst zelf de producten uit voordat je ze inkoopt?

‘Ik test de spullen altijd uitgebreid. Ik vind het belangrijk dat ik 100% achter de producten sta en ik zeker weet dat ze prettig zijn in gebruik. Voordat de producten op mijn website verschijnen, zijn ze dus grondig getest in de praktijk.’

Wat is jouw grootste overwinning op zakelijk vlak?

‘Mijn grootste overwinning is dat ik mijn eigen bedrijf ben gestart. Ik heb er lang van gedroomd en nu heb ik mijn droom verwezenlijkt. In de toekomst hoop ik nog groter te worden en er echt van te kunnen leven. Een leven in de paardenbranche is toch wel mijn droom.’

Heb je nog tips voor toekomstige studenten?

‘Mijn tip is: ga ontdekken wat je echt leuk vindt om te doen en volg je hart. Hierdoor kun je jezelf nog beter ontwikkelen.’

Zie jij het ook zitten om in de modebranche óf daarbuiten te werken? Bezoek op 19 november de open dag van TMO en ontdek of Fashion Business de opleiding voor jou is.

Brochure
Open dag
Proefstuderen