In het laatste semester van TMO loop je stage bij de meest uiteenlopende (fashion)bedrijven. Bij het mediabedrijf van Linda de Mol bijvoorbeeld, beter bekend als LINDA. Hoe je terechtkomt bij zo’n gaaf stagebedrijf, vertelt TMO-student Juliëtte van Schoot.
Vertel eens iets over je stage
Sinds augustus loop ik stage bij LINDA. magazine. Ik werk er op de marketingafdeling waar ik met twee andere stagiairs het marketingteam ondersteun. Binnen de marketingafdeling zijn er drie subafdelingen, namelijk Promotie, Productie en Service. Ik zit bij Service en houd me bezig met de in- en uitstroom van abonnees. Vanzelfsprekend ligt daarbij de focus op instroom en het zo aantrekkelijk mogelijk maken van een abonnement op de LINDA. Denk daarbij aan het bedenken van aanbiedingen, cadeaus voor nieuwe abonnees en dergelijke.
Hoe ben je bij LINDA. terecht gekomen?
Eigenlijk heel simpel. Ik wist vooral wat ik niét wilde: een stage in de productie. Productie ligt mij gewoon niet. Ik ben veel meer op marketing en sales gericht, dat vind ik gewoon uitdagender. Doordat ik in het bestuur van Studentenvereniging Changeant heb gezeten, weet ik dat ik blij word van creatieve processen. Heel snel kwam ik toen bij een magazine terecht. De uitdaging van elke maand een ander product opleveren, is iets dat ik heel interessant vind. Vanuit dat perspectief ben ik gaan zoeken. Het eerste magazine waar ik aan dacht was LINDA. Dat heeft natuurlijk ook met persoonlijke smaak te maken. Hoe het magazine smoelt, vind ik helemaal geweldig.
Wat maakt jouw stage bij LINDA. zo leuk?
Ik ben echt onderdeel van het team en mijn werk en ideeën worden écht serieus genomen. Zo mocht ik laatst meedenken over de cover van het novembernummer van LINDA Meiden. Wat ook heel leuk is, is dat ik veel inkijkjes krijg in andere afdelingen en werkgebieden. Zo was ik laatst bij een event van de LINDA.foundation dat werd georganiseerd op Kennemer Golf & Countryclub in Zandvoort. Het event was georganiseerd om geld in te zamelen voor gezinnen die zijn aangesloten bij de LINDA.foundation. En voor LINDA. Meiden hebben we een event gehad in samenwerking met Maniac nails.
Naast mijn kerntaken ben ik best vaak betrokken bij activiteiten die wij vanuit marketing aansturen en waaraan we mogen meewerken. Superleuk!
Wat vind je minder leuk aan je stage?
Oeh, daar moet ik echt lang over nadenken! De reistijd van Doorn naar Naarden met het openbaar vervoer is niet altijd heel fijn en qua werkzaamheden vind ik corvee het minst leuk, haha. Maar goed, dat hoort er nu eenmaal bij en is maar één keer per week.
Wat heb je over jezelf geleerd tijdens je stage?
In eerste instantie had ik niet gedacht aan een stage bij een magazine omdat een logische keuze een stage in de textiel is als je fashion studeert. Ik merk echter dat deze stage een eyeopener kan zijn voor andere studenten omdat een mediabedrijf heel goed past binnen het TMO-profiel.
Dat komt omdat je op TMO wendbaar wordt gemaakt; je moet altijd snel kunnen schakelen en wordt daarmee heel goed voorbereid op een hectische baan. Daar heb ik hier veel profijt van.
Bovendien leren we op TMO veel facetten die ik in deze branche kwijt kan. En niet te vergeten leer je om met stressvolle situaties en werkdruk om te gaan. Ik merk dat ik daarmee een stapje voor heb op anderen. Heel veel wat we op TMO leren, is een nabootsing van de echte praktijk. Dat komt mede omdat onze docenten grotendeels uit het bedrijfsleven komen.
Na je stage ben je afgestudeerd. En dan?
Dit is geen open sollicitatie hoor, haha, maar stel dat ik hier een baan aangeboden krijg dan zou ik wel ‘ja’ zeggen. Ik krijg veel energie van deze stage en de marketingteams waarmee ik werk, zijn zó geweldig. Er heerst hier net als op TMO een soort familiesfeer. Met docenten praat je ook over wat je in het weekend hebt gedaan, iedereen is geïnteresseerd in je. Dat is hier ook.
Ik ga het allemaal zien. Misschien is de mediabranche een blijvertje. Het is een leuke en dynamische wereld die veel raakvlakken heeft met mode. Wat ik ook ga doen, het moet wel iets met fashion zijn. Want daar houd ik nou eenmaal enorm van!