In het laatste semester van TMO loop je stage bij de meest uiteenlopende (fashion)bedrijven in Nederland of in het buitenland. In TMOnstage interviewen we studenten over het sluitstuk van hun opleiding. Anne-Floor Helmhout liep stage bij het business-to-business fashionplatform FashionUnited in Amsterdam.
Vertel eens iets over je stage
“Ik heb het afgelopen half jaar stage gelopen op het hoofdkantoor van FashionUnited in Amsterdam. Hier had ik de stagefunctie van social media marketeer. FashionUnited is een internationaal business-to-business platform voor al het nieuws in de mode. Naast het nieuws is FashionUnited een zeer bekende vacaturebank voor iedere (startende) modeprofessional en biedt het bedrijf allerlei financiële en statistische data over grote bedrijven. Hoewel het een Nederlands bedrijf is, heeft FashionUnited ook websites met nieuws en vacatures in het buitenland, zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. FashionUnited blijft continu doorgroeien en is onlangs zelfs gelanceerd in Zuid-Amerika. Op het hoofdkantoor in Amsterdam werken logischerwijs dus mensen van allerlei nationaliteiten, het is super multicultureel!
Wat maakte jouw stage zo interessant?
Als stagiair had ik samen met mijn manager de volledige verantwoordelijkheid over tientallen social mediakanalen die dagelijks bijgehouden moesten worden met het laatste nieuws. Het feit dat FashionUnited bovenop het modenieuws zit, maakt dat de content die wij op social media plaatsen heel dynamisch en veelzijdig is. Als je ’s ochtends vroeg aan je bureau schuift, weet je niet wat de dag je gaat brengen in nieuwsopzicht. Ik vond het super leuk om dit te mogen combineren met allerlei online campagnes die ik opstelde voor grote klanten van FashionUnited, zoals (oud TMO’er red.) Floris van Bommel, Rituals en Max Mara. Deze campagnes werden telkens gericht aan een andere doelgroep in een andere stad of ander land, wat het heel variërend maakt!
Wat heb je geleerd tijdens je stage?
Tijdens mijn stage heb ik ontzettend veel geleerd over actualiteiten in de hele modebranche en wat de internationale invloed hiervan kan zijn. Ook heb ik kennis gemaakt met B2B-marketing, wat heel anders is dan consumentenmarketing waar we veel over leren op TMO. Ik heb ontdekt dat ik me graag op online marketing en social media wil focussen in de toekomst!
Wat vond je interessant aan het bedrijf?
Het meest interessant aan FashionUnited vind ik absoluut hoe internationaal het platform is en hoeveel verschillende nationaliteiten er op het hoofdkantoor werken. Daarnaast zijn er binnen het bedrijf veel verschillende facetten zoals sales en editorial, waar ik ook veel over heb geleerd. En er hangt een hele prettige sfeer op kantoor.
Hoe was de begeleiding op je stage?
De begeleiding tijdens mijn stage was super fijn, ik werkte heel nauw samen met mijn manager maar ik kreeg ook veel vrijheid.
Het heeft echt bijgedragen aan mijn professionele ontwikkeling om zoveel verantwoordelijkheid te krijgen. Daarnaast vond ik de begeleiding vanuit TMO ook erg prettig.
Hoe heeft TMO je voorbereid op je stage?
Tijdens de opleiding hebben we ontzettend veel projecten gedaan waarin we in groepen moesten samenwerken. Ik merk dat ik dit mee heb kunnen nemen in mijn stage. Ook de persoonlijke ontwikkeling die op TMO zo belangrijk is, heeft ervoor gezorgd dat ik mijn sterke en zwakke punten goed ken en dat ik die tijdens mijn afstudeerstage heb kunnen inzetten. Daarnaast sta je als TMO’er midden in de modebranche en was het voor mijn stage dus fijn om al veel over de fashion business te weten.
Ook heb ik op TMO veel geleerd over marketing wat erg bruikbaar was bij het opzetten van online campagnes. Daarnaast zijn de vakken Business Communication en International Communication zeker van pas gekomen!
Welke tips heb je voor studenten die op zoek zijn naar een tof stageadres?
Mijn tip is om zeker een kijkje te nemen op de vacaturebank van FashionUnited! Ben niet bang om te solliciteren en ben je bewust van je krachten en de kennis die je vanuit TMO hebt meegekregen.
Blijf Anne-Floor ook na TMO volgen: instagram.com/annefloorx